Lyssna på sidan Lyssna

Underrättelse om antagande: Ändring av detaljplan för Ringgården 1 och 2, Sävsjö tätort

Kommunen har antagit ändring av detaljplan för Ringgården 1 och 2, Ringgården 1, Sävsjö tätort.

Planhandlingarna finns tillgängliga digitalt på Sävsjö kommuns webbplats www.savsjo.se/detaljplaner Länk till annan webbplats. under pågående detaljplaner samt fysiskt hos Samhällsbyggnadsenheten i Tillväxthuset.

Beslutet får överklagas av den som senast under samrådstiden skriftligen har framfört synpunkter som inte blivit tillgodosedda. Om planförslaget efter samrådstiden ändrats till nackdel för någon får även denne överklaga. Beslutet kan även överklagas på grund av att det inte tillkommit i laga ordning.

Detta beslut kan överklagas hos Mark- och miljödomstolen i Växjö tingsrätt. Överklagandet ska dock skickas till kommunen med post eller e-post.

Sävsjö kommun Kommunledningskontoret
Djurgårdsgatan 1
576 80 Sävsjö
kommun@savsjo.se

Du kan även lämna överklagan direkt till kommunen på Djurgårdsgatan 1, 576 80 Sävsjö.

Har överklagandet kommit in i rätt tid överlämnar kommunen överklagandet och handlingarna i ärendet till mark- och miljödomstolen.

Tiden för överklagande av beslut att anta en detaljplan är tre veckor från det att kommunen tillkännagett beslutet på kommunens anslagstavla.

Beslutet har tillkännagetts på kommunens anslagstavla 2024-10-22. Den som vill överklaga beslutet ska göra det senast 2024-11-12.

Ange vilket beslut du överklagar och ärendets diarienummer/ärendenummer. Skriv varför du tycker att kommunens beslut är fel och hur du tycker att beslutet ska ändras. Du kan även skicka med handlingar som du tycker stödjer din ståndpunkt.

Uppge namn, adress, telefonnummer och gärna din fastighetsbeteckning. Skrivelsen bör undertecknas. Om du anlitar ombud ska det framgå för vems räkning ombudet agerar och ombudets kontaktuppgifter. En fullmakt ska också bifogas.

Upplysningar lämnas av samhällsbyggnadsenheten, telefon 0382-152 00, alternativt via mejl till sambygg@savsjo.se

Ändring av detaljplan för Ringgården 1 och 2, Sävsjö tätort

Huvuddrag

Det påbörjades en renovering av äldreboendet Ringgården under augusti 2023. Vid renoveringen ansökte kommunen om en fastighetsbildning för att slå ihop fastigheterna Ringgården 1 och 2, för att upprätta en elnätsanslutning med syfte att byggnaden ska få ett reservkraftverk för el.

Under lantmäteriförrättningen uppdagades att det finns en gällande tomtindelning som reglerar fastigheten Ringgården 1. Tomtindelning gäller som detaljplanebestämmelse för fastighetsindelning, vilket inte framgår av detaljplanen från 1991. Det gjorde att fastighetsbildningen inte kunde genomföras och Lantmäteriet ställde in förrättningen.

Detaljplanen är fortsatt aktuell gällande sin byggrätt och markanvändning. Det är tomtindelningen som inte är aktuell eftersom det krävs att reservkraftverk endast får förse med el till en fastighet.

Syfte

Syftet är att upphäva tomtindelningen som reglerar fastighetsindelningen. Ändringen följer den gällande detaljplanens syfte som möjliggör för tillbyggnad av det befintliga servicehuset Ringgården med ett gruppboende som planeras bestå av 8 boenderum.

Samrådstiden

Samråd var från den 1 augusti 2024 till och med den 30 augusti 2024.

Planhandlingar

Antagandebeslut från Kommunfullmäktige Pdf, 121.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Tillägg till planbeskrivningen Pdf, 837.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Samrådsredogörelse Pdf, 97.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Fastighetsförteckning, 14 maj 2024 (ej tillgängligt på hemsida på grund av GDPR)

Plankarta (Detaljplan för Ringgården 1 och 2, Plannummer 86, 1991-07-17) Pdf, 166 kB, öppnas i nytt fönster.

Planbeskrivning (Detaljplan för Ringgården 1 och 2, Plannummer 86, 1991-07-17) Pdf, 581.3 kB, öppnas i nytt fönster.

Tomtindelning (Lantmäteriets akt 0684K-1941) Öppnas i nytt fönster.

Vidare process

Planprocessen inom enkelt förfarande består av samråd, samrådsredogörelse, beslut om ändringen och laga kraft. Det gör att enda kommunikationstillfället för planändringen är under samrådstillfället. I ett förenklat förfarande samråder kommunen endast planförslaget med Länsstyrelsen, Lantmäterimyndigheten och sakägare inom planområdet enligt 5 kapitlet 38 c § i plan- och bygglagen (2010:900).

Upplysningar lämnas av samhällsplanerare, Emanuel Johansson.

Du kan kontakta samhällsplanerare genom att ringa 0382-154 14.